vervoer naar St Pietersberg

Opmerkingen, reacties, vragen en tips over het (openbaar) vervoer van en naar (etappe)plaatsen langs het Pieterpad

Moderator: Maarten

amurac

vervoer naar St Pietersberg

Berichtdoor amurac » Ma Apr 07, 2003 8:50 am

Wij willen starten op de St Pietersberg en het Pieterpad dan in Zuid-Noord richting lopen. Weet iemand of er vervoer is vanaf het station in Maastricht naar de St Pietersberg? Of wordt dat een taxi?
alvast bedankt!

Casartelli

Berichtdoor Casartelli » Ma Apr 07, 2003 10:03 am

Na de vele posts over vervoer naar Pieterburen werd het inderdaad hoog tijd voor eentje over vervoer naar die andere naamgever van het Pieterpad; je was me nog net voor! :smile:

Maar goed... 't is natuurlijk maar 4 km vanaf het station van Maastricht, dus je kunt natuurlijk gewoon heen en weer lopen. Ik geloof dat er geen bus echt in de buurt komt, of hebben andere mensen andere ervaringen?

Anders lijkt het me misschien ook wel leuk om (startend op station Maastricht) na de St. Pietersberg een stukje van de aansluitende GR5 te lopen, maar om nou het hele boekje daarvoor aan te schaffen in een winkel waarvoor ik waarschijnlijk eerst naar de andere kant van het land moet reizen...

M.a.w.: heeft er iemand wat info over de directe reisdoelen aan de GR5 vanaf de Sint Pietersberg? (bijv.: hoe ver is het nog naar Visé?)
Bij voorbaat dank.
http://www.wandelpad.com - hét startpunt voor al je wandelingen!

Sjoukje

Berichtdoor Sjoukje » Wo Apr 09, 2003 6:33 pm

Wij hebben voor de makkelijke weg gekozen en een taxi genomen. Een bus kwam namelijk niet in de buurt en we kwamen pas om 16.00 uur met de trein aan in Maastricht, dus hadden geen zin om nog vier km heen en terug te lopen... :oops: Uiteindelijk was het wel een dure oplossing, zo'n € 15,- in totaal, maar we waren wel met z'n vieren. Het laatste stukje tot het Pieterpad monument natuurlijk wel gelopen, en vandaar weer terug richting Maastricht, waarbij we een prachtig uitzicht hadden over Maastricht en omstreken. Uiteindelijk hebben we toch nog bijna 8 km gelopen, aangezien we Maastricht zelf ook wel even wilden verkennen...
:D Sjoukje

cnijhuis

vervoer Maastricht NS centraal naar de St. Pieterberg

Berichtdoor cnijhuis » Zo Apr 27, 2003 9:35 pm

Wij hebben de afgelopen week een aantal etappes in Zuid-Limburg gelopen waaronder het traject Maastricht naar de St. Pietersberg.
Er is geen openbaar vervoer naar de St. Pietersberg.
Vanaf het centraal station loop je eerst gezellig door Maastricht en eenmaal aan de rand aan gekomen is hooguit nog 2 km en dat stelt op zich niets voor. Ook de weg terug naar het centrum van Maastricht valt reuze mee. De locatie van de St. Pietersberg waar het einde van het Pieterpad ligt valt tegen. Ik had mij er meer van verwacht. Er lag zelfs geen boekwerk waar de wandelaars hun verhaaltjes konden noteren.
Misschien een idee voor de bedenkers van dit prachtige pad.

Bij het eindpunt zie je bordje van de GR5.
In het pelgrimspad deel 2 staat aangegeven dat de afstand tot Vise (Belgie) gerekend vanaf Sittard ongeveer 80km is.

Gast

Re: vervoer naar St Pietersberg

Berichtdoor Gast » Ma Sep 08, 2003 10:53 am

amurac schreef:Wij willen starten op de St Pietersberg en het Pieterpad dan in Zuid-Noord richting lopen. Weet iemand of er vervoer is vanaf het station in Maastricht naar de St Pietersberg? Of wordt dat een taxi?
alvast bedankt!

Bus naar Emilionlaan/Medoclaan nemen en daar bij de laatste halte op een van deze lanen uitstappen!
Daarna is het beginpunt nog wel 20 minuten lopen (gedeeltelijk via de GR 5!).

Indien je het buslijnnummer wilt weten dan kun je dit heel simpel opvragen bij 0900-9292.

Hoe?
- Kijk in je boekje waar je wilt beginnen en eindigen;
- zoek in een computerprogramma (bijvoorbeeld de CD-foongids of AND routeprogramma een straatnaam op in combinatie met het boekje;
- neem daar een fictief huisnummer bij;
- de gemeente waarin deze straat ligt;
- bel 0900-9292;
- geef aan op welke dag je weg wilt;
- hoe laat je weg wilt of aankomen op het adres vlakbij of aan de route;
- naar welke stad, dorp of gemeente je wilt;
- naar welke straat je wilt;
- het fictieve huisnummer;
- en zie daar zij hoesten een volledig reisplan voor je op (zelfs vanaf je voordeur!

Evenzo kun je dit bovenstaande toepassen voor het vertrekken bij het eindpunt van een wandeldag.

Al jaren doe ik dit geheel probleemloos voor elke wandeling die wij doen en dat zijn er inmiddels al heel veel langs LAW paden of wat voor wandeling dan ook!
R.J. Top (06-1853 9164)

Ine

vervoer naar de Sint Pietersberg

Berichtdoor Ine » Ma Okt 11, 2004 10:14 pm

Onlangs zijn wij, 4 dames, gestart met het lopen van het Pieterpad van zuid naar noord, vanaf de Sint Pietersberg te Maastricht.
Wij hebben vanaf het station Maastricht de stadsbus lijn 4 genomen.
Iets voorbij het sportpark Jekerdal op de Mergelweg, zijn wij uitgestapt.
Vervolgens liepen wij terug richting dat sportpark aan de linkerkant van de weg. Daar ziet men dan een verkeersbord met een verwijzing naar een doodlopende weg en naar een speeltuin.
Deze weg, die wat omhoog gaat, inslaan!
Voorbij de speeltuin lopen, grindpad volgen en eerste steile pad aan de linkerkant, inslaan. Na enkele tientallen meters, heeft dit pad treden.
Aan het eind van dit pad, rechtsaf gaan en na enkele honderden meters vindt men het eindpunt/startpunt van het Pieterpad.

hanshike

OV naar de Sint Pietersberg

Berichtdoor hanshike » Ma Okt 31, 2005 9:13 pm

Vrijdag 28 oktober 2005 ben ik gestart met het lopen van het Pieterpad van zuid naar noord, vanaf de Sint Pietersberg te Maastricht.
Beschrijving: Neem vanaf het station Maastricht de stadsbus lijn 4 (gaat 18 en 48 over het uur), dit kost twee strippen.
Stap uit bij halte: 'Sportpark Mergelweg'. De busrit duurt ongeveer 20 minuten.
Loop de Mergelweg terug richting sportpark Jekerdal, dat zie je al snel aan de rechterkant van de weg. Loop voorbij het sportpark, precies aan het eind staat een bord met een verwijzing naar een speeltuin en een bord doodlopende weg.
Deze stijgende, slecht onderhouden asfaltweg, inslaan.
Loop voorbij de speeltuin, na een paar honderd meter gaat de asfaltweg over in een zandpad.
Neem na een vijftal meters over het zandpad het eerste steile pad aan de linkerkant. Na enkele tientallen meters, heeft dit pad treden.
Ga op de T-kruising rechtsaf en na enkele honderden meters ben je op het eindpunt/startpunt van het Pieterpad. Het is ongeveer 15 minuten lopen.
NB. Wanneer de bus net weg is zou ik overwegen om zowel heen als terug te lopen.

CorrieBoer

lijn 9

Berichtdoor CorrieBoer » Zo Aug 12, 2007 10:15 pm

Hallo (mede)wandelaars,

Ook wij zijn aan het Pieterpad begonnen. En wel in het zuiden. Tot nu toe prima bevallend. Wij hebben vanaf het Vrijthof te Maastricht lijn 9 richting Kanne (België) genomen. Bij de Dalingsweg kruist de route van deze bus de lange afstandsroute 5. Deze volgend, richting het begin punt van het Pieterspad, leverde een mooie start op....

Tot een volgende keer.

Groeten Corrie

Jan Lafeber

Berichtdoor Jan Lafeber » Zo Aug 12, 2007 10:44 pm

Binnenkort loop ik de laatste etappe en heb dan de gehele route zowel in noord-zuidelijke als in zuid-noordelijke richting gelopen. Dat betekent dat ik ook het stuk Maastricht-Pietersberg in beide richtingen zal lopen. Vier kilometer extra kan toch nooit een bezwaar zijn. Het opvallende is dat elk traject er totaal anders uitziet als je beide richtingen bewandelt. Mijn advies is dus lopen als het enigszins kan. ;)

Hilgien

St.Pietersberg

Berichtdoor Hilgien » Za Okt 24, 2009 11:12 pm

Dat loop je natuurlijk!! :D

We zijn met onze eerste traject van 2 dagen (36km in totaal) daar geeindigd; het was in februari: fantastisch om 2x door het carnavalsgedruis te lopen! die 4 km doe je er toch even bij?? ;)
(natuurlijk waren we daarna kapot, maar Carnaval konden we ook nog vieren.... inmiddels lopen we 30-40km per dag...)

gr. en suc6 met het Pieterpad!

Terug naar “(Openbaar) vervoer”